vineri, 9 august 2013

Interviu cu Bogdan Petry


Bogdan Petry este unul din putinii maestri caricaturisti romani si cel mai bine cotat ilustrator  editorialist  roman. In acest interviu, discutam despre arta, inspiratie si afacerea artei in Romania.

1. Care crezi ca sunt cele mai importante pe care trebuie sa le cultive un caricaturist?
Caricatura face parte dintr-o ramura relativ mai noua a artelor vizuale. Este o ramura creata prin aportul mai mult sau mai putin direct al mass-mediei. Traim intrt-o lume in care ziarele si revistele au un rol important in viata noastra iar caricatura este determinata de aceste modalitati de comunicare.
O calitate esentiala pe care trebui sa o aibe un caricaturist este fara doar si poate, spiritul de observatie. O a doua calitate ar fi sarcasmul si spiritul critic si nu in ultimul rand, cel autocritic. Trebuie sa sti sa vezi lumea putin deformata dar fara a te rupe de realitatea morfologica. Si ar mai fi necesar mult curaj in abordarea unui subiect. Caricatura, in esenta, trebuie sa surprinda, sa fie spectaculoasa si pentru asta trebuie mult curaj.
Pentru mine o mare importanta a avut-o si o are inca anatomia. Sunt pasionat de rigoarea anatomica care se ascunde in spatele unui portret, oricare ar fi el. Din cauza asta sint atras inca de figurativ si mai putin de nonfigurativ. Daca ar fi sa personific figurativul si nonfigurativul, as asemui nonfigurativul unui copil rebel si neascultator care nu vrea sa asculte de nimeni.Iar figurativul unui frate mai mare, cuminte si ascultator dar nu lipsit de spontaneitate. Nu trebuie abandonata arta figurativa pentru ca inca se pot spune foarte multe dar daca ar fi sa-l parafrazez pe marele muzician Frank Zappa (care se referea in cazul lui la jazz ), arta figurativa inca nu a murit, doar ca miroase ciudat. Caricatura tine insa de figurativ.
2. Ce sfaturi ai pentru tinerii artisti, si in special caricaturisti, care vor sa isi faca o cariera in acest domeniu?
Sfatul meu pentru tinerii aspiranti in arta caricaturii este, pe langa doza mare de talent pe care ar trebui sa o aibe, sa abordeze caricatura cu multa, multa seriozitate. Nu ne aflam in fata unui paradox. Caricatura pentru multi este asociata cu neseriozitatea dar nu este asa deloc. Toti marii caricaturisti abordeaza arta lor cu multa seriozitate si riguare. Apoi, un alt lucru important ar fi sa nu faca nici o concesie. Sa nu se lase constrans de observatiile altora, de cele mai multe ori subiective. Un caricaturist n-ar trebuii sa fie cuminte ba dimpotriva. Este necesar mult curaj si o forma benigna de obraznicie si nonconformism.
3. Care sunt cativa din artistii din prezent pe care ii admiri pe plan profesional?
Unul din caricaturistii care imi plac in mod deosebit este Hermann Mejia. Este venezuelean ca origine dar preluat de americani. Are multa spontaneitate, curaj in abordarea portretelor si e foarte original. Un alt mare artist caruia ii sant tributar este marele ilustrator american Norman Rockwell. Un mare pictor, adept al stilului academic dar cu o mare abilitate in a carica cu multa finete si subtilitate caractrele sale.Un alt mare ilustrator care ma influentat este J. C. Leyendecker. Tot american dar de origine germana. Fabulos in ilustratiile lui. A fost multa vreme insa uitat.Nu pot sa nu-l amintesc si pe batranul André Chéret, parintele fascinantului Rahan. Eroul care mi-a incantat copilaria. Nu cred ca am vazut artist care sa deseneze mai bine maini si picioare (...aste sint elemente foarte dificile pentru multi artisti. Putin sint cei ce pot desena cu usurinta maini si picioare )
Sint si alti artisi care-mi plac dar n-am sa-i enumar intrucat nu m-au influentat in demersul meu artistic.
4. Toti artistii au uneori o criza de inspiratie. Tu cum treci peste astfel de pase mai proaste?
Un caricaturist are surse de inspiratie infinite, as putea spune. Atatea fizionomii cu particularitatile lor unice care ne inconjuara, ar trebui sa ne inspire. O sursa importanta de inspiratie pentru mine sint visele si mai apoi formele pe care natura le creeaza aleatoriu cum ar fi norii cu geometria lor invariabila si spontana, sau formele unor pete de igrasie s.a.m.d. Natura ne inspira. Trebuie dar sa stim sa-i preluam informatia.
5. Ce parere ai despre domeniul artelor vizuale din Romania actuala? Ce crezi ca ar putea face ca sa se imbunatateasca?
Este loc de mai mult in ceea ce priveste arta plastica la noi. Eu cred ca asistam la un colaps al ei. Oamenii de azi sint din ce in ce mai putin atrasi de valorile artistice autentice. Ba din potriva. Se cultiva cred, prostul gust cu buna stiinta.Oamenii au devenit in mare parte superficiali, inculti, cautand mereu o cale extrem de lejera de amuzament si distractie dar se stie ca nu cea mai usoara cale este si cea mai potrivita. Dar aceasta noua categorie de oameni, neavand prea multa informatie de procesat, are si mai putine pretentii si deci ar trebuii sa fie mai usor de manipulat. Cei care conduc acum omenirea cu o asa zisa viziune globala, cultiva aceste caracterisitici pentru a creea un om nou, usor de manipulat, fara pretentii, incult.
6. Care sunt cateva criterii dupa care ar trebui sa se ghideze un artist atunci cand isi stabileste preturile?
Un artist in general, ar trebui sa stie sa-si aprecieze munca pentru ca de cele mai multe ori, in spatele unei lucrari privite doar cateva clipe, se afla ore de munca si elaborare. Asa ca o lucrare de arta n-ar trebuii sa coste prea putin. Caricatura insa este asociata gresit cu o forma superficiala de exprimare artistica si datorita acestei prejudecati cultivate partinitor de clientul unui artist caricaturist, renumeratia este mediocra de cele mai multe ori. Noi caricaturistii avem insa sarcina sa spargem acasta prejudecata si sa demonstram cu asiduitate ca arta caricaturii nu este defapt o gluma si ca in spatele unei caricaturi izbutite si amuzante se afla talentul si munca artistului care trebuie rasplatite pe masura. Acum ceva timp am chemat un instalator sa-mi repare robinetul de la baie. N-a facut altceva decat sa-mi schimbe o piulita mica pe care tot eu am cumparat-o. Stiti cat mi-a luat pentru treaba asta pe care o puteam face si eu in somn!? 300 de RON fara sa clipeasca. Asa ca dragii mei caricaturisti, trebuie sa stiti sa va pretuiti munca. Din cauza asta nu sunt adeptul caricaturilor de masa care se fac pe plaje, sau la tot felul de petreceri unde se practica sume modice si unde caricaturistul este in general umilit si dezonorat.
7. Progresul tehnologic si mediul online a schimbat pentru definitiv felul cum se exprima artistii. In consecinta, galeriile de expozitii sunt tot mai putin frecventate, iar majoritatea artistilor fac tranzitia catre mediul de lucru digital. Ce crezi ca se poate face ca aprecierea artei sa nu se rezume doar la o sumedenie de Like-uri, comentarii sau articole online?
Arta digitala este o forma noua de exprimare artistica si daca progresul tehnologic o sa mearga inainte asa cum se pare ca merge, pictura digitala o sa devina dominanta. Pictura traditionala n-o sa dispara dar o sa miroase ciudat ( mi-am permis o gluma fireste ) Pictura traditionala o sa devina mai scumpa, tocmai pentru ca o sa fie o rara avis si asta pina la urma o sa fie un avantaj pentru acei artisti care or sa ramana traditionalisti. Dar nu trebuie privita cu ostilitate tehnica digitala pentru ca are si ea multe, multe avantaje pe care nu le regasesti in tehnica traditionala unde nu exista pensule care sa aibe functia de undo. Eu sint captivat si cucerit de maniera digitala si doresc sa incurajez pe toti artistii in demersul lor digital. Sa nu devina anxiosi in fata unei tablete grafice. Exista avantaje si pentru artistii traditionalisti care pot crea rapid cateva schite conceptuale ale lucrarii traditionale planificate. Si in sculptura este valabil. Poti schita in tridimensionalitatea digitala o forma, pe care ulterior o poti modela in pamant sau marmura. Eu am experimentat cu succes aceasta combinatie de digital cu traditional.
8. In Romania, ca in multe alte tari in dezvoltare, arta este adesea subapreciata sau gresit evaluata. Ce crezi ca ar putea face comunitatea artistica din Romania ca sa educe publicul larg?
Comunitatea artistilor din Romania ar trebuii sa fie mai unita si mai planificata pentru ca are de schimbat niste mentalitat gresite. Pasivitatea nu e o solutie. Cred ca ar trebuii organizate tot felul de expozitii mediatizate corect. Conferinte si tabere artistice mediatizate si ele. Dar tocmai aici intervine dificultatea. Cei care alcatuiesc mass media de azi, cei care hotarasc ce anume trebuie sau nu trebuie sa intre intr-o grila informationala, nu sint interesati mai deloc ce se petrece in zona artelor plastice. As putea spune ca pentru ei, arta plastica este de mult inexistenta sau itr-o coma prelungita. Din cauza asta consider ca efortu care ar trebuii depus pentru resuscitarea interesului fata de arta plastica, ar trebuii sa fie unul mare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu